Forskrift 8. februar 2008 nr. 112 om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter pålegger offentlige oppdragsgivere å stille krav om at ansatte hos leverandører og eventuelle underleverandører ikke har dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn det som følger av gjeldende allmenngjøringsforskrifter eller landsomfattende tariffavtaler. Arbeids- og sosialdepartementet er ansvarlig for denne forskriften, som er hjemlet i anskaffelsesloven § 7.
I forbindelse med forslaget til gjennomføring av de tre nye anskaffelsesdirektivene i norsk rett foreslo departementet å videreføre denne hjemmelsbestemmelsen i ny lov.
I høringen uttalte enkelte høringsinstanser seg om utformingen av forskriften, men ingen hadde synspunkter på selve hjemmelsbestemmelsen.
Etter departementets vurdering bør dagens lovhjemmel videreføres med enkelte justeringer i ordlyden. Det presiseres at lønns- og arbeidsvilkårene ikke skal være dårligere enn det som følger av gjeldende forskrifter om allmenngjorte tariffavtaler eller landsomfattende tariffavtaler for de aktuelle bransjer. Dette er i samsvar med endringer i forskriften som ble vedtatt i 2011. I likhet med andre forskriftshjemler i loven legges hjemmelen direkte til departementet fremfor Kongen. Allerede i dag er ansvaret delegert direkte til Arbeids- og sosialdepartementet.