FOA — Forum for offentlige anskaffelser

Til kapitteloversikt

Forarbeid

2.4.1 Historikk

Prop. 51 L (2015-2016) kap. 2 del 12 · Prop. 51 L (2015-2016) · 2016-01-22

Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) ble etablert 1. januar 2003. Formålet var å tilby en rask og rimelig klagemulighet på et lavere konfliktnivå enn ved domstolene. KOFAs rolle var kun å gi rådgivende uttalelser, både i saker om ulovlige anskaffelser og i saker om andre regelbrudd. I årene etter etableringen av KOFA ble det imidlertid avdekket en rekke ulovlige direkte anskaffelser, blant annet gjennom Riksrevisjonens rapporter. Med ulovlig direkte anskaffelse menes en anskaffelse hvor oppdragsgiver i strid med anskaffelsesregelverket ikke har kunngjort en konkurranse. Dette regnes som et særlig grovt brudd på regelverket. For å sikre bedre etterlevelse av anskaffelsesregelverket fikk KOFA med virkning fra 1. januar 2007 myndighet til å ilegge overtredelsesgebyr i saker om ulovlige direkte anskaffelser. Med dette ble KOFAs uttalelser i disse sakene rettslig bindende. Gjennomføringen av EUs siste håndhevelsesdirektiv om offentlige anskaffelser (direktiv 2007/66/EF) medførte imidlertid grunnleggende endringer i håndhevelsessystemet i Norge. Formålet med direktivet var todelt. For det første skulle det forbedre leverandørenes rettssikkerhet ved å legge til rette for tvisteløsning før kontrakt inngås. For det andre skulle det styrke håndhevelsen av ulovlige direkte anskaffelser. Det ble innført nye sanksjoner som innebærer at en kontrakt kan bli kjent uten virkning, at kontraktens løpetid kan bli avkortet, og at oppdragsgiver kan bli ilagt et overtredelsesgebyr. I tråd med anbefalinger fra Håndhevelsesutvalget i NOU 2010: 2 Håndhevelse av offentlige anskaffelser, besluttet lovgiver å legge de nye sanksjonene til domstolene. Med virkning fra 1. juli 2012 mistet KOFA kompetansen til å ilegge overtredelsesgebyr fordi ordningen ble ansett vanskelig å forene med de nye sanksjonene etter direktivet.