Departementet foreslo at overtredelsesgebyr kun skal kunne ilegges de forsettelige og grovt uaktsomme overtredelser. Begrunnelsen var at regelverket fortsatt fremstår som komplekst, selv om departementet gjennom regelverksrevisjonen har lagt vekt på forenkling og økt brukervennlighet. Dette talte etter departementets oppfatning for en viss tilbakeholdenhet med hensyn til hvor streng aktsomhetsnormen bør være.
Forarbeid