Overtredelsesgebyr kan tenkes rettet både mot virksomhetene og mot de ansatte. Når det gjelder de ansatte uttalte departementet i høringsnotatet at det bør være opp til den enkelte virksomhet å vurdere eventuelle konsekvenser regelbrudd skal få. Dette var også i tråd med AUDA-rapportens vurdering. Det ble derfor foreslått at overtredelsesgebyr utelukkende skal rettes mot virksomhetene. Videre foreslo departementet at sanksjonshjemmelen skal omfatte ulovlige direkte anskaffelser både etter forskrift 15. juni 2001 nr. 616 om offentlige anskaffelser og forskrift 5. desember 2003 nr. 1424 om innkjøpsregler for oppdragsgivere innen vann- og energiforsyning, transport og telekommunikasjon (forsyningssektorene).
Forarbeid